Blog

Miss Nutrition

Miss Nutrition

Voeding en Hormoonexpert

Blog

Hier vind je alle nieuwsberichten, weetjes, tips en blogs terug die allemaal invloed hebben op onze hormoon huishouden!

Weerstandsbanden oefeningen

Dit waren met name beginnende oefeningen voor de benen en billen maar er bestaan er natuurlijk nog veel meer, moeilijkere en voor andere spier groepen. Die komen de volgende keer online. Ook wil ik zulke oefeningen online gaan zetten voor de kettlebell, interesse?
ik zal dan me vlog camera gebruiken ipv me telefoon want deze kwalitieit is natuurlijk bagger.

De pil

Veel vrouwen reageren negatief op de pil. Ze komen aan, hun libido verdwijnt, krijgen stemmingswisselingen, voelen zich neerslachtig, wispelturig of vermoeid. Daarom stoppen tegenwoordig steeds meer vrouwen met de pil.
Al die klachten zijn niet leuk maar het ergste is dat je eigen ritme en cyclus volledig wordt verstoord door de pil ( waardoor veel hormonen uit balans raken). Vrouwen die stoppen met de pil zeggen vaak dat ze zich weer veel beter voelen. Dat komt doordat je lichaam weer zijn eigen proces en cyclus kan volgen. Dit geldt trouwens ook voor de spiraal, deze zit ook vol met synthetische hormonen zoals de pil. Alleen de koperspiraal is zonder hormonen. Wel komen er steeds meer nieuwe alternatieven op de markt gemaakt van bio identhieke hormonen, die dus een structuur hebben gelijk aan ons lichaamseigen hormonen. Vooral in Amerika is dit al hele normaal en gelukkig komen ze steeds meer deze kant op!

Dus heb jij veel last van deze klachten en gebruik je de pil of hormoon spiraal? Wie weet is stoppen of een alternatief vinden de oplossing!

Walnoten

Weet je waarom de walnoot tot de gezonde notensoort wordt gerekend? Het heeft te maken met het hoge antioxidant gehalte. Deze antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen, dit zijn agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels. Hoe hoger het antioxidant gehalte, des te beter je tegen de vrije radicalen bent beschermd.
Ook bevatten ze veel (onverzadigde) vetten zoals omega-3 vetzuren waar ons lichaam super blij van wordt. Deze goede vetten verlagen het cholesterol gehalte in je bloed, ze verkleinen de kans op hart- en vaatziekten en hebben verder ook een gunstig effect op het voorkomen van diabetes!

Koffie op lege maag

Is het eerste wat jij doet als je wakker wordt een bak koffie nemen?
Koffie drinken op een lege maag is niet altijd een goed idee. Het verhoogt je cortisol, wat een negatieve invloed kan hebben op de ovulatie, je gewicht en je hormoonbalans. Cortisol is een stresshormoon, het geeft je energie en maakt je alert, uit nature is dit hormoon in de ochtend het hoogst, als je wakker wordt.
Als je ’s ochtends dus meteen cafeïne drinkt, wanneer cortisol al op zijn hoogst is, zal je cortisol grote pieken maken en gedurende de dag hoger zijn. Een te hoog cortisol kan leiden tot verhoogde bloedsuikerspiegel, wat leidt tot een verhoogde productie van insuline hormoon, wat leidt tot insulineresistentie. Hoog cortisol kan leiden tot gewichtstoename en slaapproblemen.

Je kunt beter je eerste kop koffie na je ontbijt nemen. Dan is je eigen cortisol productie alweer wat gedaalt en kan je lichaam de cortisol die ontstaat van de koffie beter verwerken en krijg je geen pieken of schommelingen.

Wintermaanden

Hebben jullie ook zo een last van de winter? Ik merk de laatste dagen echt dat ik er klaar mee ben, geen zin meer heb en energielevel lager ligt.

Ik probeer er dan maar het beste van te maken, te genieten van de zonnestralen als ze er wel zijn en lekkere winterse maaltijden te maken. Daarnaast let ik goed op mijn vitamine D3. Alleen hoogzomer, en vaak nog alleen tijdens de heetste uren van de dag, is de zonkracht in Nederland sterk genoeg om de productie van Vitamine D op gang te brengen in je lichaam. in vette vis zit redelijk wat vitamine D maar zonlicht is toch echt onze belangrijkste bron.

Vitamine D zorgt voor de calcium-fosfor huishouding in het lichaam en ook zou het een positief effect geven op ons immuunsysteem, hart- en vaatziekten en de ontwikkeling van auto-immuunziekten.
Eigenlijk kun je het beste het hele jasr door vitamine D bij supplementen als je hier in het koude kikkerlandje woont!.

Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn echte superfoods. En mag je zeker elke dag een paar van eten. Want blauwe bessen zitten vol antioxidanten. Antioxidanten zijn goed voor de huid, ze dragen bij aan het immuunsysteem en ze kunnen bepaalde medische aandoeningen voorkomen. ze beschermen ons tegen vrije radicalen. Dat zijn onstabiele moleculen die je cellen beschadigen en bijdragen aan veroudering en verschillende ziekten. Dus haal ze in huis, lekker in de yoghurt, door een smoothie, om mee te bakken of gewoon voor tussendoor!

Plastic

Plastic verpakkingen bevatten weekmakers. Deze zorgen ervoor dat het plastic soepel is en kan buigen zonder te breken. Bijna alle verpakkingsmaterialen van plastic bevatten deze weekmakers zoals BPA. Wanneer je voeding of drinken bewaard of gebruikt in plastic, bijvoorbeeld bij het drinken uit een plastic fles, komen er kleine deeltjes van de weekmakers in ons lichaam terecht.

Het nadeel van die weekmakers is dat ze een hormoon verstorende, oestrogeen-achtige werking in het lichaam hebben. Ze verstoren de werking van onze eigen hormoonstelsel.En worden daarom xeno-oestrogenen of pseudo-hormonen genoemd. Nep oestrogeen dus eigenlijk die je lichaam goed kunnen ontregelen!
Dus mijd zoveel mogelijk plastic verpakkingen in de supermarkt. Verwarm geen eten in een plastic bak, bewaar niks in plastic, drink niet uit plastic. Kies voor glas, papier of BPA-vrije flessen zoals @dopper_official of de glazen flessen van @myequa

Miss Nutrition

Voeding en Hormoonexpert