Menstruatie cyclus

Miss Nutrition

Miss Nutrition

Voeding en Hormoonexpert

Menstruatie cyclus


De eerste fase/dagen zijn de dagen van je menstruatie. Je oestrogeen is laag. Je kan klachten hebben zoals opgeblazen gevoel, onderrugpijn, kramp, lage energie en meer behoefte aan zoetigheid. Dan heb je opeens zin in chocolade, niet zo gek want er zit magnesium in cacao. Dit stofje heb je hard nodig. Het helpt om kramp te verminderen en cacao stimuleert ook serotonine in de hersenen, waardoor het een natuurlijke stemmingsbooster is. Neem geen suikerrijke chocola maar kies voor goede pure chocola. Zorg ook voor omega 3. En gebruik in deze fase pompoenpitten en lijnzaad.

Daarna komt de folliculaire fase. je hormonale niveau’s zijn relatief laag maar het vrouwelijke oestrogeen neemt toe. Je krijg meer energie, bent creatiever en staat open voor nieuwe dingen. Je lichaam reageert minder heftig op invloeden. Dus in deze fase kun je wel eens zondigen met wat lekkers zonder dat je daar gelijk een dip van krijgt of opgeblazen gevoel.

Ovulatiefase. In deze fase ben je op zijn best, je oestrogeen piekt. Je hebt een natuurlijke gloed, je energieniveau bereikt zijn piek. Juist in deze fase is het goed om genoeg vitamine B binnen te krijgen. Probeer ook zoveel mogelijk koolhydraten te laten staan, met name na je ovulatie. Voeg zonnebloempitten en sesamzaad toe aan je voeding om je hormonen te ondersteunen. .

Als laatst kom je in de luteale fase. Eerst bouwt progestoron op maar als je eitje niet bevrucht wordt bouwt hij ook snel weer af. Deze daling zorgt er voor dat je energielevel weer daalt. Als je hormonen uit balans zijn, kun je in deze, lange, fase vage klachten ervaren. Eet daarom lekker veel groente, kruisbloemige groente zoals bloemkool en brocolli. Zorg voor voldoende vitamine C van frambozen en aardbeien bijvoorbeeld en eet vette vis en avocado.

Miss Nutrition

Voeding en Hormoonexpert